Sammanfattning: Downton Abbey säsong 1

Downton Abbey, Säsongssammanfattningar / Permalink / 1
Nu under ledigheten finns det tyvärr inte så mycket spännande som händer i tv-världen, vilket gör det ganska svårt att blogga. Om någon dag har jag tänkt att skriva ihop ett inlägg om serieåret som har gått för min del, så det är väl det som kommer dyka upp. Utöver det så har jag tagit tag i en ny serie som jag har velat se länge, nämligen Downton Abbey. Fyra säsonger har sänts av serien, och det är inte jättemånga avsnitt per säsong, så det går fort att se. Här är mina tankar om första säsongen. 
 
 
Downton Abbey är en typisk serie som jag hela tiden har hållt mig själv ifrån att se för att jag inte har trott att det är något för mig. Och jag säger det igen. Vad fel man kan ha! Måste sluta döma serier innan jag har sett något. Hursomhelst, vilken underbar serie detta är. Jag är totalförälskad i miljön och alla karaktärer är så himla bra. 
 
Min favoritkaraktär måste vara Bates. I första avsnittet var jag lite tveksam till honom, för jag tror jag har sett skådespelaren i någon svensk film där han inte direkt spelade någon bra man. Men det gick över fort, för gud så bra han är. Och jag gillar verkligen han och Anna tillsammans. Så fina! Mådde så himla dåligt över att se att Thomas och Miss O'Brien hela tiden försökte sätta dit honom och få honom sparkad. När de bara sparkade ner honom utanför "slottet". Usch. Mår så dåligt av att bara tänka tanken på sån riktig mobbning. Därför älskade jag när Bates och Anna fick dem att smaka på sin egen medicin, och att nu Carson vill sparka både Thomas och O'Brien. Tack för det!
 
På tal om Thomas och O'Brien. Hur dumt och äckligt beteende får man ha egentligen? Usch och fy och blä. Och O'Brien som trodde att lady Grantham hela tiden ville sparka henne när det egentligen handlade om något helt annat, och på så sätt orsakade hennes missfall. Mår illa vilka dåliga personer det finns! 
 
Seriens största kärlekspar måste ju vara Mary och Matthew. Så otroligt fint par. Vill så gärna att de bara kan inse att de älskar varandra och bara gifta sig. Det avsnittet med deras första kyss var så bra, främst för de två, men de var ändå en hel del annan romantik på gång då. Me like. Får se hur Mary och Matthew löser det här med deras giftermål, men jag hoppas inte Matthew är iväg för länge, utan kommer tillbaka snart. 
 
Andra favoriter i serien är lady Sybil, farmor Violet och så klart både mamma och pappa Grantham. Jag gillar tyvärr inte Edith så mycket. Alldeles för gnällig på något sätt. Tyckte faktiskt det var rätt åt henne att den där mannen drog, efter det hon gjorde mot Mary och skrev till den turkiska ambassadören. 
 
Jag gillar verkligen den här serien, och det ska bli spännande att se vad som händer i resterande säsonger. Har verkligen tyckt om hela temat med att Titanic sjönk, och nu början på första världskriget. Hela miljön och allt annat runt omkring i serien är så underbart. Är så glad att jag tog tag i den. M
#1 - - Sofia - En blogg om tv-serier:

åhh Downton! Det är sjukt hur mycket förutfattade meningar man kan ha om en serie innan man sett den. Jag trodde att detta skulle var en okej serie men jag började mest se på den för att min kusin tvingade mig. Nu är det en av mina favoritserier!

Svar: Ja, visst är det konstigt? Egentligen borde man ju inte alls ha det, utan bara titta på vad som helst. Så otroligt bra serie. Är sååå glad är jag började se på den!
tvdorkss.blogg.se

Till top