Sammanfattning: Downton Abbey säsong 3

Downton Abbey, Säsongssammanfattningar / Permalink / 1
 
Jag fasade lite inför denna säsongen, då jag redan innan visste att en viss person skulle lämna serien innan säsong fyra drog igång. Så nu vill jag varna lite extra för stora spoilers om ni planerar på att se Downton Abbey.
 
Det har varit en väldigt händelserik säsong. Det är knappt så att jag kommer ihåg allt som har hänt, för just nu är det julspecialen jag är mest besviken på hur den slutade. Varför var Dan Stevens tvungen att lämna? Serien kretsar ju för tusan kring honom (och Mary tillsammans). Nu undrar jag verkligen hur säsong fyra kommer se ut, men jag antar att det kommer lösa sig med arvet och det eftersom han och Mary fick en son. Ååååh. Men jag måste ändå säga att skaparna gjorde ett bra avslut för dem. Han fick träffa sin son, att han berättade för Mary hur mycket han älskar henne innan han dog, och sedan så klart att de gifte sig i början av säsongen. Men fortfarande.... Fina Matthew. Han kommer aldrig komma tillbaka mer, och det gör mig så himla ledsen. 
 
Inte trodde man att dödsfall av huvudkaraktärer var något att oroa sig för i Downton, men tydligen. Det sorgligaste i hela säsongen var när Sybil helt plötsligt dog. Kunde verkligen inte hålla tillbaka tårarna när alla bara stod där och inte visste vad de skulle göra, och speciellt sedan när Cora och Tom satt med henne när hon hade gått bort. Sybil och Matthew borta på en och samma säsong, varföööööör? Jag hann i alla fall ändra mig om Tom och Sybil innan allt hände. De var ju världens finaste tillsammans, och nu efteråt såg man verkligen att Tom älskade henne över allt annat. Och deras dotter, så himla söt. Om jag ska vara riktigt ärlig så vet jag inte hur de ska klara sig utan både Matthew och Sybil. De var ju båda karaktärer man verkligen älskade... Har inte ord för hur tråkigt det är. 
 
Dessa två händelser tog mycket av uppmärksamheten från mig, men det har faktiskt hänt en hel del andra saker också. Stackars Edith, som blev lämnad vid altaret av han Sir Anthony. Jag trodde faktiskt att det skulle sluta bättre än det gjorde, men om han skulle lämna henne så där hade han kunnat säga det innan. Stackarn... Visst, han var väl för gammal, men kärlek har fortfarande ingen ålder!! Och nu har hon träffat någon snubbe som verkar vara förevigt gift. Att det aldrig bara kan gå bra för henne. Edith har faktiskt blivit lite av en favorit på senaste tiden. Hon förtjänar något bra nu! 
 
Bates blev ju dömd för sin ex-frus mord i slutet av förra säsongen (tror jag), och äntligen fick han komma ut! Det har varit självklart att han inte var skyldig, så det var roligt att få se Anna och han lyckliga tillsammans igen. De är så fina! 
 
Vad hände mer? Jo, hela grejen med Thomas och Jimmy. Tyckte faktiskt synd om Thomas, och usch & fy på O'Brien som håller på så där. Det är väl självklart att Thomas tror annat när Jimmy fick honom att tro att de hade någonting (i grund och botten från O'Brien). Stackarn... Hoppas att Thomas och Jimmy kan fortsätta vara vänner i alla fall, och att lilla miss O'äckligtbeteende försvinner snart. 
 
För övrigt så älskar jag fortfarande Violets småkommentarer hon lägger hela tiden, och är det bara jag, eller ser ni också någonting litet mellan Carson och Mrs Hughes? Som när de fick veta att hon inte hade cancer och Carson stod och dansade och sjöng. Haha, så gulligt av honom. 
 
Jag funderar på att vänta lite med säsong fyra, eftersom den femte säsongen inte kommer ha premiär förrän i höst. Men det lär jag inte kunna hålla. Det är serien alldeles för bra för. Vi får se hur serien blir nu med Matthew borta, men jag hoppas att jag kommer kunna vänja mig vid det och fortsätta titta i alla fall. Downton Abbey är fortfarande en riktigt grym serie med otroligt bra skådespelare och underbara miljöer och jag är superglad att jag valde att börja följa den. M
#1 - - Sofia - En blogg om tv-serier:

Jag gillade verkligen säsong 4, men jag hade också lång tid på mig att vänja mig vid tanken på ett Downton utan Matthew! Jag hade precis vant mig vid tanken på Sybil och så förvinner han! Jag har dock alltid Älskat Tom och Sybil och Tom är fortfarande en av mina favoriter!

O'brien hatar jag! Men det är något med Thomas som jag gillar, åp något kontosgt sätt haha. Alla serier behöver en bad guy... :)

Svar: Jag är så chockad att de dödade både Matthew och Sybil under samma säsong, det kändes lite föör mycket. Men jag hoppas verkligen att säsong fyra levererar i alla fall, jag litar på dig, haha!
Usch och fy på O'Brien. Hoppas hon är borta för gott nu! Som du säger, alla behöver en bad guy och Thomas är en bra sådan! :)
tvdorkss.blogg.se

Till top