Sammanfattning: Buffy the Vampire Slayer säsong 7

 
Ja, vart ska man börja? Jag har nu sett klart hela Buffy the Vampire Slayer, och som alltid när en serie tar slut, är man helt tom. Vet inte ens vad jag ska skriva. Jag har njutit så otroligt mycket av denna underbara serien. 
 
Om man bortser från att en viss karaktär dog, HAN DOG!!???!! (skriver mer runt det senare), så måste jag säga att jag blev ganska så nöjd med slutet. För det första gillade jag att Faith var tillbaka, älskar när hon och Buffy fightar vampyrer vid varandras sida, och nu blev ju också alla potentials slayers på riktigt. Tycker faktiskt att det var bra, för nu behöver inte Buffy känna att hon är den som har detta outhärdliga uppdraget ensam. Och Sunnydale gick under. Egentligen var det det enda som kunde hända för att The First skulle besegras, men hade det inte kunnat vara någon annan än älskade Spikie som offrade sig?
 
Tyckte verkligen synd om Xander när Andrew sa att Anya dog. Även om det var som hjälte är det ändå riktigt hemskt. Det var ju meningen att hon och Xander skulle vara tillsammans... På tal om Andrew så måste jag säga att jag har gillat honom denna säsongen. Han har tillfört underbart rolig humor (men varför slutade Xander komma med sina skämt nu på slutet?). En annan karaktär som jag också har älskat denna säsongen är självklart Giles. Han är ju som en pappa till Buffy (även Faith), and I love it. 
 
 
Okej, om vi nu ska komma fram till Spuffy, och det otroligt dåliga slutet de fick. VARFÖR? Varför slutade de så? Buffy säger äntligen att hon älskar Spike, men han tillåter inte sig själv att ta emot det. KOM IGEN! Vi fick inte ens en kyss mellan de två den här säsongen, och sen bland de sista scenerna så dör han. Visst att hon offrade sig för Buffy och bla bla, men ändå. Ett sånt par ska inte sluta såhär. Förra säsongen var jag lite tveksam, eftersom Spike försökte våldta Buffy, och allt det. Men jag har insett nu att jag nog aldrig har sett ett sånt starkt förhållande som de två har till varandra. Från det dysfunktionella och dynamiska förhållande de hade i säsong sex, till det otroligt fina relationen de fick nu i säsong sju. I 7x20 tror jag det var, när Spike bl.a. sa "You're the one Buffy", och de bara sov tillsammans, smälte jag på riktigt. SÅ BRA. De har växt något otroligt, men särskilt Spike. James och Sarah är fantastiska skådespelare. Enough said. 
 
På något sätt får man väl låtsas att de slutar tillsammans i alla fall. Dock så tror jag säkert att Buffy drar till Angel i LA, men sak samma. I mitt huvud är det alltid Buffy och Spike. Alltid. 
 
Jag är så glad att jag började titta på denna serien. Säger det rätt ofta nu känner jag, men det är verkligen sant. Kunde inte haft ett bättre maraton. Har velat ha lite mer action i de serier jag tittar på, så detta har varit helt perfekt. Jag kommer lätt titta på Buffy igen, sååå bra. Till er som slutade titta på serien runt säsong ett-två, TITTA VIDARE. När man väl kommer förbi alla dåliga effekter, är den så jäkla bra. Kan inte säga så mycket mer. Bara titta på den. Serien kommer i alla fall alltid ha en speciell plats, och det kan ingen ta ifrån. Därför tänker jag varken titta på Angel eller läsa säsong 8 eller 9. Det känns bara som att massa kommer dö där, och det skippar jag helst. So long, Buffy. M
#1 - - SERIESNACK.SE:

Håller med dig om typ allt! Och Spuffy fick verkligen det sämsta slutet, även om Spike egentligen inte "dog" eftersom han dök upp i Angel efteråt. Men det spelar liksom ingen roll, för vi fick aldrig ett riktigt Spuffy-slut. Och det kändes så frustrerande att Spike inte kunde acceptera det Buffy sa. Hon sa att hon älskade honom, och inte ens då kunde han tillåta sig själv bli älskad. Deras relation var så messed up, men det är precis därför man älskar det paret.
Tänker precis som dig inte heller titta på Angel.

Svar: Ja, precis. Likadant som LoVe i VM och hur de slutar. Där dog ju ingen av dem, så de har ju chans att sluta tillsammans, vilket Spuffy inte har. Väldigt taskigt gjort faktiskt. Men hellre att han dog och offrade sig för Buffy, än att han blev dödad helt oskyldig i något av "krigen". Men det gör ändå ont. De förtjänade mer... Det minsta de hade kunnat göra var väl att låta Spike svara med "I love you too" eller liknande.
Ja, det känns onödigt att lägga ner tid på. Angel var aldrig en karaktär jag fastnade för.
tvdorkss.blogg.se

#2 - - Towe:

Eftersom säsongen handlade mycket om Spikes redemption så kände jag på mig att det skulle bli något sånt här slut, att han skulle offra sig. Men blev självklart ledsen ändå. Känns så sorgligt också när de hade kommit så långt, deras relation i säsong 7 visar ju att de faktiskt kunde ha haft ett normalt och fungerande förhållande.

Svar: Ja, det har du rätt i. Precis. Bara det att de var där för varandra hela tiden, trots allt som har hänt, visar otroligt mycket.
tvdorkss.blogg.se

Till top