Sammanfattning: Downton Abbey säsong 2

Downton Abbey, Säsongssammanfattningar / Permalink / 1
 
Här går det undan! Säsong två av Downton Abbey är nu färdigtittad, och jag är helt fast i den här serien. Så bra. Vissa händelser har varit underbara, och vissa... inte så. Men mer om det längre ner. 
 
Min stora favorit den här säsongen har varit Matthew. Och även Mary. Tycker det har varit roligt att se lite mer djup hos henne, vilket det inte var så mycket av i säsong ett. Hela deras situation har varit så underbar att följa. Först att Matthew kommer hem från kriget med en ny fästmö, och Mary likadant (utom krigdelen då). Trots att de har haft andra så är det så tydligt att de inte bara är vänner. När han var "förlamad" var det ju hon som hela tiden var med honom, ja, det har varit de två mest hela tiden. Bara hennes ansiktsuttryck när han kom hem från kriget och de trodde han var död och det ögonblicket när han helt plötsligt började gå igen. Så fina!! 
 
Jag älskade när de dansade i det näst sista avsnittet, och sa massa saker till varandra. Roligt också att det var Violet som sa till Matthew att Mary fortfarande älskar honom. Men det absolut finaste måste väl ändå varit sista scenen i julspecialen, och han äntligen friade till henne igen. Ååååh. Dog så fint. Hoppas verkligen säsong tre blir en Mary/Matthew-säsong. Deras relation är så fin. 
 
Det som också har varit väldigt positivt denna säsongen är Matthew och lord Granthams relation. Han ser ju honom verkligen som en son. Så fiiint! Tycker även att Edith har blivit mycket bättre denna säsongen, och även O'Brien (även om jag aldrig kommer förlåta henne för missfallet och allt det). Sedan älskar jag Violets små kommentarer som hon lägger hela tiden. Så himla roliga! 
 
Dock måste jag säga att jag blev lite besviken på Anna och Bates utveckling denna säsongen. Trodde väl att det skulle ske på något annat sätt, men jag är ändå glad att Bates inte fick dödsstraff. Nu måste de bara se till att få ut honom, för tror knappast att det var han som mördade sin fru. Däremot var deras lilla bröllop väldigt fint, och de förtjänade verkligen att få vara tillsammans den där kvällen och när hon den andra maiden hade gjort så fint till dem. 
 
Den där lilla otroheten mellan lord Grantham och Jane (tror jag hon hette) tyckte jag verkligen inte om. Usch! Förstår väl att man "hänger med i ögonbliket", men nej. Så gör man inte! Sedan vet jag inte vad jag tycker om Sybil och Branson. I första säsongen älskade jag dem tillsammans, när de åkte fram och tillbaka där med politiken och allt, men nu vet jag inte. Allt kändes så påtvingat på något sätt. Det blev liksom lite för mycket "nu-ska-du-älska-mig-let's-run-away"-moment från Bransons sida. Men jag vet inte. Får se hur det blir nästa säsong. 
 
Jag är helt kär i denna serien och jag är glad att jag ändå har två säsonger kvar. Tänkte förresten höra med er om ni visste när den femte säsongen ska visas, för jag tror jag läste att den blev förnyad för ett tag sedan. Det ska bli kul att se vad nästa säsong bjuder på. Vill helst börja titta nu med en gång, så bra är det. M
#1 - - Elin :

De sänds på hösten, så säsong 5 blir väl nästa höst. Kom ihåg att se julavsnitten också! =)

Svar: Tänkte nästan att det borde vara på hösten. Tack! :) Jadå, absolut. Julavsnittet som tillhörde säsong två var otroligt bra!
tvdorkss.blogg.se

Till top